
Innowacyjne Rozwiązania w Konstrukcji Masztów Flagowych: Aluminiowe vs. Włókno Szklane
Współcześnie na rynku masztowym dominują dwa rozwiązania:
- Maszty aluminiowe – aluminium, jako materiał lekki, nierdzewny, łatwy w obróbce i wytrzymały idealnie nadaje się do wykorzystania w tym celu
- Maszty z włókna szklanego (kompozytowe)– zaawansowana technologicznie wielowarstwowa, sprężysta i lekka konstrukcja z błyszczącą powłoką minimalizująca użycie surowców
Ale który maszt jest lepszy: z aluminium, czy z włókna szklanego ? Kierować się ceną, estetyką czy wytrzymałością ?
Cechy wspólne
- Akcesoria i zwieńczenia – w zasadzie jednakowe, różnią się kolorem i wymiarami
- Wysokość – ten sam szereg wysokości, zazwyczaj od 6 do 12 m
- Podstawy uchylne – są mocowane na podobnych zawiasach umożliwiających łatwe położenie
- Fundamenty i podstawy przenośne – takie same, zależne od wysokości masztu i rodzaju podłoża
- Ciężar - podobny, obie konstrukcje są lekkie, z tym, maszt kompozytowy będzie ok 20% lżejszy
- Wielu klientów jest mile zaskoczonych, że maszt do 8 m są w stanie położyć dwie osoby
A jakie są różnice?
Cena
Jeśli kryterium wyboru jest cena – wybierzmy włókno szklane. Jest po prostu tańsze, ale – nawet jeśli sam maszt jest tańszy, montaż i transport kosztuje tyle samo. Flaga też jest taka sama, więc różnica w całkowitych kosztach będzie niewielka.
Estetyka
- Kształt: maszt z włókna szklanego, zwany także kompozytowym, ma naturalny kształt smukłego stożka.
- Maszt aluminiowy najczęściej jest oferowany wersji segmentowej, czyli składa się kilku rur (2 lub 3) o średnicach zmniejszających się ku górze. Rury połączone są elementami stożkowymi, co daje dobre wrażenie estetyczne.
- Maszty aluminiowe ofertowane są również w reprezentacyjnej wersji stożkowej.
- Kolory bazowe: naturalny kolor masztu kompozytowego to biały błyszczący, pasujący raczej do tradycyjnych, białych tynków. Aluminium ma powłokę anodowaną półmatową, która daje efekt koloru srebrnego, pasujący do nowoczesnych metalowych lub betonowych elewacji.
- Kolory na zamówienie: jeśli mamy pomysł na maszt kolorowy – zamówmy go w wersji aluminiowej – łatwo i niedługim czasie otrzymamy polakierowany proszkowo maszt w kolorze RAL - błyszczący, matowy lub półmatowy.
- Pasy biało-czerwone: maszt dla wojska, straży pożarnej lub służb, które potrzebują masztu w biało-czerwonego to zawsze maszt z włókna. Technologicznie łatwo wykonać na nim takie pasy poprzez oklejenie trwałą folią.
Trwałość
- Odporność mechaniczna na warunki atmosferyczne: maszty nie są niezniszczalne. Zgodnie z warunkami gwarancji należy stosować się do zaleceń w zakresie wielkości flag, a przede wszystkim zdejmować lub opuszczać flagi przy silnym wietrze, również zgodnie z warunkami gwarancji.
- Odporność na uszkodzenia parkingowe: nie takie rzadkie, jak się wydaje. W tej kategorii przewagę ma maszt aluminiowy – uderzony lekko przez pojazd zapewne będzie wymagał skorygowania pionu przy podstawie. Maszt z włókna w tej sytuacji będzie prawdopodobnie nadawał się do wymiany
- Który maszt jest mocniejszy? – maszty łamią się rzadko, ale statystyka wskazuje na maszt aluminiowy jako trwalszy.
- Odporność powłoki na warunki atmosferyczne: wszystkie materiały wystawione na działanie warunków atmosferycznych zmieniają swój wygląd w czasie. Jak po latach będą wyglądać nasze maszty? Powłoka masztu z włókna będzie nieco matowiała i szarzała, ale wciąż będzie biała. Anodowana powierzchnia masztów będzie z wiekiem nieco ciemniała, ale dalej będzie srebrna.
Co można zrobić dla zachowania estetyki masztów ? Myć. Maszty można myć z użyciem łagodnej chemii, np. szamponu samochodowego. Możemy również zlecić umycie masztów profesjonalnej ekipie.
Ślad węglowy i recykling
Produkcja masztu z włókna jest mniej energochłonna i prawdopodobnie generuje mniejszy ślad węglowy (chociaż nie spotkałem się, żeby ktoś to policzył).
Na korzyść aluminium przemawia fakt, że można je recyklingować i odzyskać wartość użytego surowca- przy wymianie masztu przy dzisiejszej cenie (2024) maszt aluminiowy 10 m to około 250,00 zł łatwe do odzyskania przy odbiorze złomu. Zaznaczę przy tym, że jeszcze nie spotkaliśmy się z przypadkiem kradzieży masztów. Włókna szklane też możemy recyklingować, tylko nie będzie to tak łatwe jak prosty odbiór złomu.
W kwestii masztów flagowych odeszliśmy już dawno od koncepcji masztu zespawanego z rur stalowych zamontowanego pomiędzy dwiema „ceówkami”. Taki maszt jest nieekonomiczny: jest bardzo ciężki, wymaga wiele materiału i wielu roboczogodzin wykonania. Oceniamy, że taka stalowa samoróbka jest około 3 razy droższa od gotowego masztu z aluminium lub włókna szklanego.