
Flagi i maszty: Jak kształtują się najnowsze trendy?
Na szeroką skalę maszty z flagami, stawiane w celach reprezentacyjnych przed siedzibami firm, pojawiły się w latach 90 -tych.
W tym samym czasie, wraz z rozwojem centrów handlowych i marketów zaczęły pełnić funkcję nośnika treści reklamowych.
Rozwój Polski samorządowej również przyczynił się do popularyzacji masztów i flag.
Z czasem pojawiły się mody i trendy flagowe, o których jest ten artykuł.
- Przewaga flag pionowych i masztów z ramieniem obrotowym – w ostatnich latach rośnie ilość widocznych w kraju flag pionowych i staje się wyraźna ich przewaga nad poziomymi, nawet wśród flag narodowych.. Powody są różne i zależą od zastosowania:
- Więcej czytelnej treści na flagach firmowych
- Dobrze widoczna tarcza herbowa i duże płaszczyzny kolorów na flagach lokalnych i narodowych
- Zjawisko otaczania flagi firmowej flagami Polski i Unii Europejskiej. Najczęściej przed firmami stawiane są trzy maszty. Do niedawna najczęściej eksponowane były na nich trzy flagi firmowe – obecnie w co najmniej połowie przypadków flaga firmowa wciągana jest tylko na środkowy maszt. Na lewy maszt wciągana jest flaga narodowa Polski – na prawy - flaga Unii Europejskiej. Tego typu ekspozycja flag podobna jest do stosowanej przez urzędami.
- Poziome flagi narodowe na masztach z ramieniem obrotowym.
Do niedawna odradzaliśmy klientom to rozwiązanie, argumentując dziwnym, nienaturalnym wyglądem flagi ale pojawia się coraz więcej przykładów tego rozwiązania. Zobaczymy takie flagi z przed urzędami i domami prywatnymi, poza tym w trakcie ceremonii wręczania medali na Igrzyskach Olimpijskich i wielu zawodach sportowych używa się usztywnienia górnej krawędzi flagi, bo cóż – na wiatr nie zawsze można liczyć.
- Przewaga masztów aluminiowych. Maszt aluminiowy vs maszt z włókna szklanego – to dość częsty dylemat, który rozstrzygamy w czasie rozmów z naszymi klientami. Ostatnio na korzyść masztów aluminiowych. Powody:
- Są mocniejsze, zarówno w sensie odporności na wiatr jak i odporności na szkody typu parkingowego
- Ich srebrny kolor anodowanego aluminium bardziej pasuje do nowoczesnej architektury oraz betonowych i metalowych elewacji
- Obecnie (2024) prawie nie ma różnicy w cenie między masztem aluminiowym i z włókna szklanego
- Niesamowita popularność winderów.
Windery, wtedy jeszcze nazywane beachflagami, były dostępne od wczesnych lat dwutysięcznych. Potrzebowały jednak ponad dekadę by na dobre zagościć na naszym rynku reklamowym. Zyskały nazwę winderów, chociaż na całym świecie winder to ….urządzenie do nakręcania zegarków automatycznych. Obecnie windery zdominowały nasz krajobraz . Sprawdziły się jako nośnik reklamy eventowej i POS. pełnią też funkcję reprezentacyjną a nawet informacyjną dzięki temu, że są zawsze rozpostarte.
I absolutna nowość ( w 2024 roku) - jedna z partii politycznych zaczęła eksponować pionową flagę Polski na winderze – na razie wygląda to nieco kontrowersyjnie, ale nie wykluczone, że na przyzwyczaimy się do widoku flag narodowych w wersji beachflaga.
- Szpalery z satynowymi flagami narodowymi jako tło dla wystąpień medialnych polityków.
Jeszcze nigdy flagi wewnętrzne nie były tak popularne. Dziś trudno w mediach zobaczyć polityka bez tła z flag narodowych. Błyszczące flagi z satyny doskonale się wyglądają w TV. Konstrukcje wewnątrz flag nadają im pożądany kształt.
7. Oświetlenie masztów i flag.
Całe lata temat oświetlenia flag i masztów był trudny realizacji i pomijany. Klienci łatwo rezygnowali z pomysłu na oświetlenie flag i masztów z braku systemowych, standardowych i ekonomicznych rozwiązań na rynku. Żeby oświetlić flagę, co przy flagach narodowych jest nawet wymagane <link do przepisów>, należało wraz z elektrykiem wymyśleć rozwiązanie, niekoniecznie odpowiednie, ekonomiczne i estetyczne.
Od kliku lat możemy wybierać w rozwiązaniach - od głowicy solarnej LED, która oświetli flagę bez podłączenia prądu, poprzez kompaktowy FlagLight, idealny do masztów aluminiowych aż do uniwersalnego, intensywnego oświetlenia Multiight o dużej intensywności świecenia.